TEVESPALT ETT (MÅNDAG)

TEVESPALT ETT (måndag)   
                                                        

Det är ett bra köksbord. Stabilt. Och stolen är inte alls dum. Till vänster har jag en halvdrucken kaffekopp och till höger askfatet. Framför mig en bunt blanka vita papper och två pennor de hjälpt mig att välja ut.

- HUR GÅR DET?

- Det går finfint.

- VAD HÄRLIGT!

Jag stirrar ned i bordet. Exakt vilka förväntningar de har på mitt funderande är oklart. Troligen mycket höga.

- ÄR DU KLAR SNART?

- Med?

- SPALTERNA.

- Gurun, jag sitter här och funderar lite.

- Jaha.

- Men själva spalterna tänker jag inte skriva.

- Nähä.

- De får vi arbeta fram tillsammans. Dessutom tar det troligen längre tid än fyra minuter.

Jag blir kvar i köket nästan en timme innan jag reser mig och går in till dem. De sitter orörliga framför den avstängda teven.

- Visst är det skönt att ha kommit igång?

De håller med.

- Det känns toppen.

- Ni känner inte att ni överanstränger er?

- Nejdå.

- Ingen fara, oroa dig inte.

De fokuserar intensivt den svarta skärmen, undviker nogsamt att titta upp. Jag tar ett snabbt kliv in i deras blickfång.

- ÄVEN NI MÅSTE GÖRA EN INSATS.

- Huh?

- Ni vet mycket väl hur det här går till.

Lätt irriterad repeterar jag ändå grunderna för dem. Gemensamt vaskar vi ur de samlade tevetablåerna fram ett trettiotal intressanta program, bland dessa väljer vi ut ett mindre antal att verkligen kommentera. Gemensamt formulerar vi sedan dessa texter. Först därefter skriver jag själv den inledande texten där vårt arbete levandegörs.

Jag frågar om de lagt märke till att jag använt ordet ?gemensamt?.

- Nej.

Gurun tänker efter.

- Jo förresten, det kan stämma sörru.

- Bra, då kanske vi kan köra igång nu?

Jag påminner dem om att det lär krävas en hel del hårt arbete av oss alla tre.

- Hur hårt då?

- Jättehårt.

- Oj.

- Oj.

Ramp ? Svenska som andraspråk (mån 14/11 10.00 SVT1)

"På span i håret. Vad är mjäll?"

Vi fastnade alla tre för det här. Mycket mer behöver kanske inte sägas. Dessutom har vi lite svårt att komma igång.

Par i brott (vardagar 10.55 TV4)

Bör naturligtvis finnas med i varje seriöst upplagd tablågenomgång. Perfekt när man ligger ensam på soffan och har rätt hög feber eller återhämtar sig efter uppkastningar.

Hungarorama (mån 14/11 13.50 DunaTV)

"Glancing out"

Kort ungerskt magasin med distinkta utblickar.

Soldiers from Salamina (mån 14/11 14.50 CanalPlus)

"Spanskt drama från 2003 med Ramon Fontsere, Ariadna Gil och Joan Dalmau."

- Så Gurun, det här är ditt filmval?

- Ja.

- Det första nästan fyra år.

- Ja.

- Hur kom det sig att du valde just denna?

- Jag vet inte.

- Det kanske är skådespelarinsatserna som lockar?

- Ariadna Gil.

- Jasså?

- Hon gör en av journalisterna. Den enda faktiskt.

- Jaha.

- Ja. En av en.

Han kämpar med orden men det vill sig inte.

- Du Gurun, prestationsångest kan drabba vem som helst.

- Är sånt farligt?

- Det går över. Det där röda i ansiktet också.

- Kan man prata om film sedan igen?

- Det tror jag säkert. .

Bordtennis (mån 14/11 16.00 Sportexpressen)

"German Open. Från helgens turnering."

Skön avkoppling. Ett extra plus enligt Gurun att det är en repris, den som inte är upplagd för överdriven spänning kan skriva ut samtliga setsiffror från internet i förväg.

Swimwear (mån 14/11 20.30 Fashion TV)

- Vem av er var det som hittade det här?

Tore rodnar.

- Då får du gärna utveckla hur du tänkt.

- Badbyxor.

- Ja?

- Det handlar om badbyxor.

- Bland annat, vad det verkar.

- Det är jag intresserad av.

- Badbyxor?

- Man har de på när man badar.

- Och det gör du?

- Ibland!

Jag låter det passera.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0