TIO

När jag kliver tillbaka in i hallen är det något som saknas. Ett ljud, ett flimmer, ett brummande i väggarna.

- Grabbar?

Jag prasslar med godsakerna och hoar lite.

- Vad gör ni?

- Ingenting.

De tittar fram ur köket med sina vänaste uppsyner.

- Välkommen hem T.O.

- Tack tack.

- Det känns underbart att se dig igen.

- Detsamma Tore, detsamma.

- Du kanske märker vad vi gjort?

- Gör du det?

Jag följer dem in i vardagsrummet, städat har de inte.

- Är teven trasig?

- Vi har stängt av den.

- Oj.

- Det vara bara att trycka på den grå knappen.

- Sen blev det helt tyst.

De ser på mig med en blandning av häpenhet och stolthet. Det här är stort.

- Starkt gjort grabbar.

- Man hör inte programmen längre.

- Vi missar allihop samtidigt.

- Utom det då som ni spelar in.

Jag pekar på videons röda rec-lampa.

- Precis, det kan vi se sen.

- Fast just nu missar vi det.

- Tevetåget rullar och vi står kvar på perrongen.

- Men det är lugnt.

- Hahaha.

- Vi kan hantera det.

Och just där hejdar de sig. Precis som det ska gå över styr stannar de upp och pressar fram sina väna leenden igen.

- Och vet du varför vi har gjort allt detta?

- Stängt av teven?

- Det är för din skull.

- Vi vill ge dig arbetsro.

De slänger sig ned i soffan och tindrar med ögonen.

- Sätt dig tillrätta i köket du bara.

- Så ett kreativt frö.

- Det är trots allt du som är Teveombudsmannen.

Jag nickar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0